Zoeken - Zoekresultaten
Tijdens de persconferentie zijn nieuwe maatregelen afgekondigd. Dit is nodig om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. De Hoge Raad heeft de werkwijze hierop aangepast. Met ingang van 30 september 2020 geldt de volgende werkwijze voor de Hoge Raad. Deze geldt voor de hele maand oktober tenzij de Rijksmaatregelen in die periode aanleiding geven om daarop terug te komen.
Dinsdag 21 april heeft het kabinet onder meer aangekondigd een aantal al eerder getroffen maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus te verlengen tot en met 19 mei. De Hoge Raad hanteert voor de eigen organisatie als uitgangspunt dat deze overheidsmaatregelen stipt worden opgevolgd.
Met ingang van 1 september a.s. geldt de volgende werkwijze voor de Hoge Raad.
De gisteren door minister-president Rutte aangekondigde en inmiddels ingegane lockdown heeft geen gevolgen voor de huidige coronawerkwijze van de Hoge Raad.
De ministerraad heeft vandaag ingestemd met de benoeming van S.D. (Siewert) Lindenbergh tot advocaat-generaal bij de Hoge Raad.
De ministerraad heeft vandaag ingestemd met de benoemingen van S.E. (Steven) Bartels en V.M.A. (Vanessa) Sinnige tot advocaat-generaal bij de Hoge Raad.
Vorige week heeft het kabinet onder meer aangekondigd een aantal al eerder getroffen maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus te verlengen. Dit geldt onder meer voor de maatregelen voor werksituaties, die ongewijzigd blijven. Dit betekent dat de leden van de Hoge Raad en het parket bij de Hoge Raad en medewerkers zo veel mogelijk thuis werken met uitzondering van hen die strikt noodzakelijk in het gebouw aanwezig moeten zijn.
De Hoge Raad hanteert voor de eigen organisatie als uitgangspunt dat de overheidsmaatregelen stipt worden opgevolgd. Binnen die grenzen zal zoveel mogelijk worden gewaarborgd dat de primaire, rechtsprekende taak door kan gaan.
Het civiele criterium van ‘gebleken onschuld’ in een schadevergoedingsprocedure bij de burgerlijk rechter na een vrijspraak in een strafzaak, leidt tot spanning met de onschuldpresumptie. Daarin kan een argument worden gevonden afscheid te nemen van dit criterium. Voor de voormalige verdachte bestaat dan nog maar één mogelijkheid om een vordering tot schadevergoeding door de burgerlijke rechter toegewezen te krijgen. Die mogelijkheid doet zich voor als het optreden van politie en/of justitie al op het moment van dat optreden met een rechtsregel in strijd was. Dit adviseert advocaat-generaal (AG) Bleichrodt in zijn conclusie van vandaag naar aanleiding van prejudiciële vragen die het gerechtshof Den Haag aan de Hoge Raad heeft gesteld. In de zaak waarin deze vragen zijn gesteld gaat het om een voormalige verdachte die in een strafzaak is vrijgesproken en via een civiele procedure vergoeding vordert van de schade die hij door het overheidsoptreden heeft geleden. Het gaat dan om een vordering uit onrechtmatige daad.
Digitaal procederen nu in alle soorten zaken bij de Hoge Raad mogelijk
De in de procesreglementen van de gerechtshoven opgenomen regels dat civiele processtukken in hoger beroep niet langer mogen zijn dan 25 pagina’s zijn toelaatbaar, omdat zij gebaseerd kunnen worden op de eisen van een behoorlijke rechtspleging. Die regels zijn niet in strijd met het recht op toegang tot de rechter of met het beginsel van hoor en wederhoor. De regels mogen echter niet bepalen dat een processtuk dat langer is dan 25 pagina’s in zijn geheel wordt geweigerd. Voor zo’n ingrijpende sanctie is een wettelijke basis vereist, maar die is er niet. Dat adviseert advocaat-generaal (AG) De Bock de Hoge Raad in haar conclusie van vandaag.