Digitaal procederen nu ook mogelijk in zaken bij de belastingkamer Hoge Raad

15 april 2020

Met ingang van vandaag, 15 april 2020, is het mogelijk om bij de belastingkamer van de Hoge Raad digitaal te procederen. Het gaat dan om belastingzaken en bestuursrechtelijke zaken waarin de uitspraak van de rechter in vorige instantie is bekendgemaakt op of na 15 april 2020. In civiele vorderingszaken en strafzaken bij de Hoge Raad kan al langer digitaal worden geprocedeerd. Met de stap van vandaag staat het webportaal van de Hoge Raad open voor digitaal procederen in alle drie de rechtsgebieden.

De minister voor Rechtsbescherming, Sander Dekker, zou het portaal komen openen tijdens een feestelijke openingsbijeenkomst. In verband met de maatregelen rond het coronavirus is die bijeenkomst helaas komen te vervallen. De minister heeft zijn felicitaties aan de Hoge Raad nu overgebracht via onderstaande videoboodschap.

VIDEO SANDER DEKKER INVOEGEN

Digitaal procederen belastingkamer

Digitaal procederen bij de belastingkamer is mogelijk in belastingzaken en bestuursrechtelijke zaken waarin cassatieberoep wordt ingesteld tegen uitspraken van rechtbanken, gerechtshoven, de Centrale Raad van Beroep, het College van Beroep voor het bedrijfsleven en van Caribische gerechten die zijn bekendgemaakt op of na 15 april 2020. De regeling voor digitaal procederen is niet ingevoerd voor zaken waarin de uitspraak van de rechter in vorige instantie is bekendgemaakt op een datum tót 15 april 2020.

Het digitaal procederen in zaken bij de belastingkamer is verplicht voor beroepsmatige rechtsbijstandsverleners, vertegenwoordigers van bestuursorganen en niet-natuurlijke personen. Wie niet verplicht is om digitaal te procederen, zoals een burger die niet wordt vertegenwoordigd door een professionele gemachtigde, mag kiezen: digitaal of op papier.

Partijen die in cassatie digitaal procederen kunnen in deze zaken onder meer hun beroepschrift digitaal indienen, 24/7 het digitale dossier inzien en stukken uploaden en downloaden. De ontvangst van stukken wordt meteen bevestigd en zodra er iets wijzigt in het digitale dossier wordt automatisch een melding verstuurd via e-mail. Toegang tot het webportaal is mogelijk op drie manieren: via DigiD voor natuurlijke personen, via de advocatenpas en gemachtigdenpas voor advocaten en hun kantoormedewerkers en via eHerkenning (minimaal niveau 3) voor anderen. Meer uitleg over de werking van het portaal vindt u in onderstaande animatie.

ANIMATIE WEBPORTAAL

Het portaal ‘Mijn Zaak Hoge Raad’ is sinds maart 2017 in gebruik voor de civiele vorderingsprocedure. Met ingang van 17 december 2018 is digitaal procederen mogelijk voor reguliere strafzaken en ontnemingszaken; dit is begin 2020 uitgebreid naar alle strafzaken. Gebruikers hebben met het portaal positieve ervaringen opgedaan. Met name het gebruiksgemak en de betrouwbaarheid worden in de evaluaties met waardering genoemd.